Del 1. af 5 artikler  

 

Det er hårdt at se kulturinstitutioners, kollegaers og kunstneres hverdag, aftaler og arrangementer blive flået i småstykker som i scenen med flisemaskinen i filmen Fargo. Det er ret blodigt, hvis ikke du har set filmen.

 

‘Vi må videre!’ hører jeg min gamle salige kollega Dragan på Huset sige, for mit indre øre. Så med al respekt vil jeg ikke fordybe mig i alle de negative konsekvenser ved Covid-19, men tillade mig at bruge krisen til at tage fat i et område, hvor jeg mener, at kulturbranchen kan forbedre sig og stå stærkere både efter krisen og når næste krise rammer os. 

 

Uden en digital strategi med tilhørende digitale løsninger går vi glip af omsætning, vi spilder tid på opgaver, som systemerne kan klare for os, vores personales kompetencer kan ikke følge med udviklingen og ikke mindst går vi glip af en række oplagte muligheder for dialog og formidling i forhold til vores publikum og netværk. 

 

De digitale løsninger og platforme fremhæves i særlig grad, i denne tid og eksperterne taler om at de udviklingsmæssigt tager kvantespring lige nu. Online virksomheder stormer frem og selvom det ser sort ud for alle andre, skal vi nok komme tilbage til en mere genkendelig hverdag.

Men det er vigtigt at huske på, at platformene udvikler sig på baggrund af vores adfærd som forbrugere og virksomheder. De af os der ikke var vant til at handle eller bruge de digitale løsninger til at udføre opgaver eller blive underholdt, har i løbet af krisen fået øjnene op for mulighederne og de bliver lige nu en ny vane for mange af os. Det bliver en anderledes hverdag for alle og jeg synes at det er på tide at kulturbranchen ser mere seriøst på de digitale strategier og løsninger. 



Derfor får du her fire digitale fordele du ikke kan sige nej tak til:

 

  1. Økonomi - Publikum er online 24-7-365, klar til at opleve og købe dine tilbud

  2. Arbejdstid - Automatiseringer, kan spare organisationen for mange timers arbejde

  3. Personalekompetencer - Der findes uendeligt mange både gratis og billige tilbud med undervisning, vejledning og kompetenceudvikling online

  4. Formidling - Via online platforme kan du nå ud til tusindvis af øjne og ører, der lytter til din formidling og gerne vil i dialog med dig

 

Der findes en del aktører i kulturbranchen, der allerede er godt med og dem kan vi lære af. Jeg har selv mere end 20 års erfaring fra kulturområdet og fulgt udviklingen af branchen online og offline, både som frivillig, medarbejder og leder. Derfor kender jeg også de mest gængse argumenter for hvorfor digitale strategier og løsninger ikke er prioriteret højere mange steder. 

 

Jeg ved godt, at de fleste kan sætte tjek ved en række digitale løsninger med alt lige fra Facebook til økonomi- og billetsystemer, men det er ikke det samme som at have sat sig ind i hvordan de virker bedst for organisationen på temaer som økonomi, arbejdstid, personalekompetencer og kvalitet i formidlingen. Det er den form for tænkning jeg mener vil kunne gavne mange kulturaktørers fremadrettede strategi og jeg vil behandle de fire temaer enkeltvis i de fire kommende artikler.  

 

Kommende artikler i serien ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’


Del 2 - Økonomi - paradokset i digitalisering  / 2. juni 2020 *

Del 3 - Arbejdstid - den mest oversete gevinst ved digitalisering / 9. Juni 2020

Del 4 - Personalekompetencer - den rygende pistol i digitalisering / 16. juni 2020

Del 5 - Kvalitet i formidlingen - Digitalisering kan også se godt ud /  23. Juni

* Psst - hvis ikke du kan vente, kan du læse denne allerede nu her: simpleworks.dk

 

Photo by Kaleidico on Unsplash