Denne artikel er nummer 4 ud af 5 under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. Link til forrige artikler.

 

Personligt tror jeg at det oftest er i forbindelse med personalekompetencerne, at vi skal finde den virkelige årsag til manglende digitale strategier og løsninger på kulturområdet. Selvom det digitale område er et nyt område, så går udviklingen bare så stærkt at det er mere end let at komme bagefter, når det gælder kompetencer på området. Mange ledere har endvidere ikke mange erfaringer med at udvikle digitale strategier og er heller ikke vant til at efterspørge det hos nuværende og nye medarbejdere. Der er hjælp at hente i linket til Morten Gades artikel, som jeg omtalte i del 2. 

Det er klart, at vi alle ikke kan være omvandrende digitale eksperter, men jeg mener at det er et område vi skal være meget mere skarpe på. Det vil sige ved enten at vedligeholde vores viden i organisationen eller have fokus på at tilknytte ekstern viden i ny og næ. Derfor bør der være et punkt i strategien, hvor man forholder sig til, hvordan viden om det digitale område ajourføres. 

 

Tre eksempler på at det er rigtig fornuftigt at vedligeholde de digitale kompetencer:

 

  1. Sikkerheden i de digitale systemer er evig væsentlig og selvom vi sjældent hører om hackerangreb eller nedbrud på kulturinstitutioners it-systemer, så kan selv mindre angreb gøre stor skade. Heldigvis er det også et område hvor de fleste kan være med, hvis der allokeres lidt tid til det, afhængig af hvor mange og hvor store organisationens systemer er. I forbindelse med GDPR opstramningen i 2018, så flere systemer der kan vurdere sikkerheden i it-systemer dagens lys. Endvidere kan de fleste offentlige kulturinstitutioner trække på kompetencer i kommunen og der er stor sandsynlighed for at de har adgang til forskellige typer af kurser indenfor området.

  2. ‘Big data’ og ‘Small data’ er volapyk for de fleste af os, selv om de ligger opsamlet i mange af de systemer vi har kørende. Værdien af dataene varierer, men den er ofte langt større end vores mavefornemmelse, når vi skal udvikle vores produkter, priser, kommunikation, service m.m. Der er stor risiko for at vi mister tid og penge på ikke at give os selv adgang til den faglighed og kompetence der kan forstå de data vi har liggende. Det svarer til at sejle uden kompas og selvom det ikke er en garanti for at du altid kommer først frem, så giver det dig en retning i forhold til din strategi, som du kan træffe nogle mere velkvalificerede valg ud fra. 

 

  1. Selv bits and bites bliver gamle og umoderne på et tidspunkt. Det vil sige at systemer forældes på et tidspunkt og bliver ikke ved med at give organisationen de fordele, som systemet indeholdt da det blev taget i brug. Når vi løbende opdaterer kompetencerne på området, styrker vi samtidig vores evne til at vurdere hvornår det er tid til at opdatere eller skifte et system. 

 

Links til inspiration:

 

Center for offentlig kompetenceudvikling har masser af gode og billige kurser, blandt andet indenfor it-sikkerhed, såsom det her: www.cok.dk

 

De fleste erhvervsakademier har i dag kurser inden for digitalkonceptudvikling, samt forståelse og brugbarheden af de data vi opsamler, såsom Smart Academy her: 

www.smartacademy.dk

 

De her fag kan oftest tages som en del af f.eks. en lederuddannelse eller anden akademiuddannelse. Endvidere er mange af dem mulige at tage online pga. Covid-19, så det gør det endnu lettere at komme i nærheden af lige præcis det kursus man gerne vil have.