Kategori
Kvalitet i formidlingen - Digitalisering kan også se godt ud - del 5/5
Denne artikel er 5. og sidste artikel under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’. Udgivet 23.06.2020. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. Formidling er en stor del af kunst- og kulturområdet, som der bliver brugt rigtig mange ressourcer på og helt naturligt arbejder man på at levere den højst mulige standard. Det sker både af respekt for de værker og emner der formidles, men også fordi det er dygtige folk der har brugt meget tid og interesse på at studere og afprøve disciplinerne inden for formidling, både i tekst, foto, grafik, video, lyd osv. Selv om digitale strategier og løsninger sagtens kan bruges sammen med formidlingsdisciplinerne, så støder jeg jævnligt på eksempler, hvor man enten ikke har tilpasset formidlingen til løsningen pga. manglende viden eller simpelthen ikke har lyst til at gå på kompromis med den digitale løsnings vilkår. I de værste tilfælde betyder
6. juni 2025
Personalekompetencer - den rygende pistol i digitalisering - del 4/5
Denne artikel er nummer 4 ud af 5 under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’. Udgivet 16.06.2020. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. Personligt tror jeg at det oftest er i forbindelse med personalekompetencerne, at vi skal finde den virkelige årsag til manglende digitale strategier og løsninger på kulturområdet. Selvom det digitale område er et nyt område, så går udviklingen bare så stærkt at det er mere end let at komme bagefter, når det gælder kompetencer på området. Mange ledere har endvidere ikke mange erfaringer med at udvikle digitale strategier og er heller ikke vant til at efterspørge det hos nuværende og nye medarbejdere. Der er hjælp at hente i linket til Morten Gades artikel, som jeg omtalte i del 2. Det er klart, at vi alle ikke kan være omvandrende digitale eksperter, men jeg mener at det er et område vi skal være meget mere skarpe på. Det vil sige ved enten
6. juni 2025
Arbejdstid - den mest oversete gevinst ved digitalisering - del 3/5
Denne artikel er nummer 3 ud af 5 under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’. Udgivet 09.06.2020. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. ‘Tid er penge’ lyder mantraet i den private sektor, men vi ser lidt anderledes på det i kulturområdet. Det er der mange gode grunde til. Hvor mange kunstværker eller kulturarrangementer var blevet til de genistreger de er, hvis de skulle have været produceret på akkord? Tid er dog en dyrebar ressource, ikke mindst i kulturbranchen, og derfor er holdningen tit, at der ikke er tid til at sætte sig ind i udviklingen af de digitale systemer og platforme, der er forbundet med de administrative områder. Igen et paradoks som vi bør tage ved hornene, for ved nærmere undersøgelse og efterfølgende fastlæggelse af strategi, kan de digitale redskaber netop spare organisationen for dyrebar tid. Sparet tid kan investeres i udviklingen og produktionen af
6. juni 2025
Økonomi - paradokset i digitalisering - del 2/5
Artikel nummer 2 ud af 5 under titlen ‘Kulturen mangler digitale strategier og løsninger’ . Udgivet 02.06.2020. Her fremhæver jeg de udfordringer og muligheder kulturbranchen står overfor i forhold til at stå stærkere på det digitale område. Vi starter med en vaskeægte klassiker når det kommer til udfordringerne med at komme i gang med digitaliseringen. Ikke fordi det er det mest brugte argument, men fordi det er nøglen til at løse flere af de andre udfordringer der forhindrer os i at prioriterer digitaliseringen. Det er samtidigt et paradoks, der bliver meget synligt i krisetider og som vi skal have gjort op med. For hvis vi afviser den digitale udvikling på baggrund af manglende økonomi, så afslører vi samtidigt at vi ikke har sat os ind i området og lavet en strategi for det. Digitalisering er en investering der skal skabe værdi, som kan give forskellige positive resultater, lige fra øget kendskab til brandet til en smartere måde at arbejde på for medarbejderne. Uanset resultaterne
6. juni 2025
Kulturen mangler digitale strategier og løsninger - del 1/5
Del 1. af 5 artikler Udgivet 26.05.2020 Det er hårdt at se kulturinstitutioners, kollegaers og kunstneres hverdag, aftaler og arrangementer blive flået i småstykker som i scenen med flisemaskinen i filmen Fargo. Det er ret blodigt, hvis ikke du har set filmen. ‘Vi må videre!’ hører jeg min gamle salige kollega Dragan på Huset sige, for mit indre øre. Så med al respekt vil jeg ikke fordybe mig i alle de negative konsekvenser ved Covid-19, men tillade mig at bruge krisen til at tage fat i et område, hvor jeg mener, at kulturbranchen kan forbedre sig og stå stærkere både efter krisen og når næste krise rammer os. Der er meget at miste uden en digital strategi Uden en digital strategi med tilhørende digitale løsninger går vi glip af omsætning, vi spilder tid på opgaver, som systemerne kan klare for os, vores personales kompetencer kan ikke følge med udviklingen og ikke mindst går vi glip af en række oplagte muligheder for dialog og formidling i forhold til vores publikum og netværk. De dig
6. juni 2025
Denne blog er ikke tilgængelig lige nu. Prøv at opdatere siden eller tjek igen senere. Beklager ulejligheden